Leer mediteren

Klik hier voor meer geleide meditaties.

De basis

Zit ontspannen rechtop. Je kan de ogen sluiten of richten op een punt recht voor je. Merk op dat je ademt.

Je hoeft niets bij te sturen, laat het ademen vanzelf gebeuren. Wanneer je afgeleid bent, breng je de aandacht zachtjes terug naar de ademhaling. 1000 keer als het nodig is. Het heeft geen zin om je hierin op te jagen. Het is beter om telkens te waarderen dat je aandacht vanzelf naar de oefening is teruggekeerd.

Wees vriendelijk voor jezelf, zoals je een puppy leert om in zijn mandje te blijven. Telkens breng je het zachtjes terug.

Het kan helpen om je ademhalingen te tellen. Wanneer je inademt, denk je “1”, wanneer je uitademt “2”, tot “10”. Begin dan opnieuw bij “1” … herhaal. Ben je de tel kwijt? Begin terug bij “1”.

Dat is het. Je kan mediteren!

Later kan je je verdiepen in andere technieken, maar op deze basis kan je altijd terugvallen.

Twijfel je of je het wel goed doet? Herinner je dan: een goede meditatie is er één die je gedaan hebt.

Ga wat dieper

1. Wees nieuwsgierig naar alle details van de ademhaling. Adem je door de neus? Hoe voelt het om in te ademen? Kan je de luchtstroom volgen van bij de neusgaten tot in de longen? Voel je je borst bewegen? En je buik? Wat voelt er gespannen of ontspannen? Voel je het subtiele plezier bij het inademen van verse zuurstof? Het is alsof je bij elke inademing je dorst lest.

2. Bemerk de korte pauze wanneer de longen vol zijn, net voor je uitademt.

3. Wanneer begint het uitademen? Voel je de warmte van de lucht die naar buiten stroomt? Voel je hoe je borst, buik en schouders ontspannen? Ervaar de ontspanning bij elke uitademing.

4. Bemerk de korte pauze wanneer de longen leeg zijn, net voor je inademt.

5. Herhaal vanaf stap 1.

In het dagelijkse leven

In plaats van je te concentreren op de ademhaling, kan je ook mediteren met geluid, muziek, een vraag, een mantra, tijdens het bewegen, gras maaien, fietsen …

Dit komt aan bod tijdens de meditatiesessies.

Nuttig maar niet vereist

Gebruik een timer.

Hou een meditatielog of -dagboek bij. Zelf gebruik ik van die lege boeken die je bij Boekenvoordeel vindt. Zo’n log heeft me enorm geholpen om van formele meditatie een dagelijkse gewoonte te maken. Na elke sessie schrijf ik gewoon het tijdstip, de plaats en de meditatietechniek op en soms een korte beschrijving van mijn ervaringen.

Zit rechtop. Ik hou van de Burmese houding en seiza. (Je kan me bezig zien in dit filmpje rond 6:45 en 35:08). Als ik op een stoel of een zetel zit, word ik vaak slaperig, tenzij ik de leuning niet gebruik.

Hou het vooral eenvoudig

Om goed te mediteren heb je niets nodig behalve wat tijd voor jezelf. Begin met een simpele techniek zoals het tellen van de ademhaling. Start met enkele minuten per dag en laat het geleidelijk groeien. Het is beter om elke dag kort te mediteren dan af en toe uren aan een stuk.

Lees Dagelijks mediteren in 3 stappen

Succes!
David

4 antwoorden op “Leer mediteren”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *