De yoga van het handen wassen.

Hoe meer je iets doet, hoe beter je hersenen daarin worden.

Neuroplasticiteit heet dat.

Daarom word je steeds beter in gitaarspelen, tekenen, sport… of om het even wat, als je het regelmatig oefent.

Dit geldt helaas ook voor piekeren. Daar kunnen je hersenen kampioen in worden.

Dan ga je telkens opnieuw over dezelfde problemen nadenken, zonder er ooit helemaal uit te geraken.

Het tegengif voor al dat denken? Bewust zijn!

Welke gewoonte wil jij versterken?

Als je alert bent, krijg je die keuze talloze keren per dag.

Maar de meeste mensen beseffen niet ééns hoeveel ze in gedachten leven in plaats van in de werkelijkheid.

Jammer, want…

“Denken” is niet hetzelfde als “bewust zijn”.

De kaart is niet hetzelfde als het gebied.

Het recept is niet hetzelfde als het gerecht.

Als je bijvoorbeeld nog nooit chocolade hebt gegeten, kan niemand jou de smaak ervan overbrengen, hoeveel woorden ze ook gebruiken om het uit te leggen.

Woorden, gedachten en concepten schieten tekort.

De enige manier om de smaak van chocolade te kennen, is door het zelf te proeven.

En ook al at je ondertussen al duizenden stukken, “the real thing” blijft zoveel beter dan alle gedachten erover.

Als je het bovendien bewust proeft, wordt je ervaring ervan nog zoveel rijker.

Je krijgt meer voeling voor het verschil tussen “denken” en “bewust zijn” door dagelijkse gewoonten om te toveren tot mini-meditaties.

Handen wassen bijvoorbeeld.

Je doet het meerdere keren per dag, meestal verzonken in gedachten.

Geen tijd om te mediteren? Was vanaf nu je handen vol aandacht. Opgelost!

Zie hoe je hand naar de kraan beweegt.

Voel de aanraking wanneer je de kraan aanlegt.

Hoor het water stromen.

Zie de structuur in de transparante waterstroom.

Voel het inzepen van je handen.

Ruik de zeep.

Hoor de geluiden.

Voel het koele water en de bewegingen van je handen die zichzelf wassen en afspoelen.

Voel de aanraking van je natte hand die de kraan dicht draait.

Zie de kleur en structuur van de handdoek.

Voel de handdoek, de bewegingen, druk, wrijving.

Hoor de geluiden…

Alsof je het allemaal voor de eerste keer ervaart.

Geen probleem als je afdwaalt in gedachten. Merk het op, keer terug naar de eenvoudige realiteit van het hier en nu. Focus weer op het zien, horen en voelen van moment tot moment.

Handen wassen zal nooit meer hetzelfde zijn. 😉

Volg je de huidige video’s? Dan zit nummer 2 morgen in je mailbox op normale snelheid.

Dit keer mediteren we met Zien, Horen en Voelen in de buitenwereld.

Wil je er in september ook bij zijn voor de nieuwe sessies?

Stuur me een e-mail op info@mediterenmetdavid.be, dan ontvang je de nieuwe data als eerste.

Veel meditatieplezier,
David

PS: Ontvang mijn schrijfsels per e-mail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *