Sjt! Die meneer is aan het mediteren.

“Sjt! Die meneer is aan het mediteren. Aan het nadenken. Ontspannen vooral. Zie je dat? Kom nu maar mee met mammie.”

Dit hoor ik net voor de klokken van de Sint-Michielskerk me laten weten dat het 10 uur is en bijna tijd om te vertrekken naar ARhus. Dan klinkt mijn timer. Ik open mijn ogen, rek me uit en zie twee blonde kleuters met hun oma het Geitepark uitwandelen.

Ik glimlach om het vertrouwde protest dat in mijn gedachten verschijnt.

Ja, één van de betekenissen van mediteren is “diep nadenken”, maar dat doe ik zo weinig mogelijk. 😉 Ja, één van de mogelijke bijwerkingen is ontspanning, maar dan van een andere orde dan door te tuinieren, sporten of Netflix te kijken.

Voor mij is meditatie vooral “terugkeren naar je directe ervaring” wat dat ook is in elk moment.

Dit is de meest eenvoudige en waardevolle manier die ik ken om mijn eigen beste vriend te zijn. Want door steeds opnieuw direct te ervaren wat er ook maar langskomt (positief, negatief of neutraal) ontwikkel je meer zachtheid tegenover jezelf en anderen.

Hoewel ik het gebaar waardeerde, moesten de kleuters voor mij dus niet stil zijn. Ik vond het net leuk om hun stemmetjes te horen, eerst rechts vanuit de verte, dan dichtbij achter mij en dan links steeds verder weg.

Het was interessant om te merken wat hun gesprek in mijn binnenwereld opriep, hoe mijn aandacht ernaartoe werd getrokken en zich dan weer verplaatste naar andere sensaties, zoals het gekriebel van de vliegen op mijn voorhoofd en dijbeen, het prikken van het dorre gras tegen mijn enkels, het levendige getintel doorheen mijn lichaam of het gezeur van mijn linkerheup omdat ik daar al een tijd stilzat.

Met het soort meditatie dat ik beoefen en aanleer, neem je jezelf en je gedachten steeds minder serieus. In plaats van ervaringen te vermijden of te blijven hangen in je overtuigingen erover, ga je stilletjes aan beter relativeren en verwachtingen loslaten.

Dit betekent niet dat je altijd met een gelukzalige glimlach rondloopt, nooit uit je sloffen schiet of nergens over twijfelt, wel dat gedachten en gevoelens vlotter kunnen passeren waar je er vroeger langer bleef in hangen.

Soms is het mediteren helder, moeiteloos en fascinerend. Soms is het voortdurend in slaap sukkelen. Soms zijn er veel gedachten en is er meer onrust dan ontspanning. Het mag er allemaal zijn, precies zoals het is.

Ongemak opzoeken en bewust doorvoelen is trouwens één van de krachtigste technieken die ik ooit heb geleerd. Luisteren naar Drake, Ed Sheeran of Meat Loaf is voor mij bijvoorbeeld heel effectief. 🙂

“Ontspanning” komt vanzelf, soms onverwacht en plots, meestal geleidelijk aan, traag maar zeker en op een fundamenteel niveau. De ene keer verborgen onder lagen weerstand, dan weer onmiskenbaar allesomvattend.

Maar dat kan ik je niet uitleggen met woorden, dat moet je uiteindelijk zelf ondervinden. Daar geraak je niet door “diep nadenken”.

Integendeel.

David

PS: Ontvang deze teksten per e-mail en krijg er een gratis video meditatieve yoga bovenop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *