Kan je *nu* iets doen?

Tijd voor nieuw meditatief huiswerk! 🙂

Informeel. De voorbije weken kon je tijdens je dagelijkse bezigheden betrappen wanneer je aandacht opgeëist werd door de binnenwereld. De bedoeling was om dit zo vaak mogelijk objectief op te merken zonder er verder iets aan toe te voegen.

Dit kan je de komende weken blijven doen met 1 interessant extraatje erbij. Als je merkt dat je aan het piekeren bent, of dat je gedachten iets niet kunnen loslaten, stel jezelf dan de vraag: “Kan ik *nu* iets doen?”

Sta daar even bij stil. Wat er zich op dat moment in de binnenwereld afspeelt, kan je daar eigenlijk iets mee? Ja? Dan heb je 1 van deze 3 mogelijkheden:

  • Je doet het nu meteen.
  • Je plant het in je agenda voor later.
  • Je laat het los.

Of nee? Leiden die gedachten eigenlijk tot niets? Of lukt het loslaten niet? Dan kan ik je de volgende meditatie aanraden.

Als formele meditatie kan je deze week verder oefenen met het ritmisch labelen van de ervaringen in de binnenwereld.

Dit keer benoemen we de sensaties van de binnenwereld door elkaar met deze 4 labels:

  • Beeld: visuele gedachten
  • Klank: auditieve gedachten
  • Gevoel: emotioneel geladen lichaamssensaties
  • Rust: als je helemaal niets ervaart in de binnenwereld (geen beeld, geen klank, geen gevoel)

Ik raad het af om tijdens je formele meditaties pen en papier naast je te leggen om ingevingen op te schrijven. Hoe verleidelijk het ook is, het is heel belangrijk om formeel mediteren en denktijd strikt gescheiden te houden. Gun jezelf gerust dagelijks de tijd om gewoon te “zijn” in plaats van voortdurend oplossingen te zoeken.

Volg(de) je een meditatiereeks bij mij en heb je hier vragen of twijfels over? Gooi het in de groep!

Tot binnenkort,
David

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *