Zijn

Zelden zo’n mooie spreuk gehoord:

“Spanning is wie je denkt te moeten zijn.
Ontspanning is wie je bent.”

– Chinees gezegde

Het vat perfect samen wat ik wil meegeven tijdens de meditatie-avonden: ontdek wie je echt bent en durf dat tonen.

Daarvoor moet je ook kunnen zien wat je niet bent…

Spanning

Welke gedachten komen er vaak terug en geven je een slecht gevoel? Wat is de top 3 van deprimerende hits in je geest?

Gaat het over je job? Geld? Gezondheid? Talent? Familie? Gezin? Vrienden? Actualiteit?

  • “Had ik maar andere keuzes gemaakt.”
  • “Deed zij maar vriendelijker tegen mij.”
  • “Waren mijn kinderen maar rustiger.”
  • “Had ik maar meer vrienden.”
  • “Was Trump maar geen president.”
  • “Was ik maar slimmer, jonger, mooier, rijker, geduldiger, sterker, gezonder…”

Het is goed om daarover eerlijk te zijn met jezelf. Erken het als die gedachten en gevoelens langskomen. En schiet zeker in actie als je iets kan verbeteren.

Maar soms weet je de oplossing niet of is er gewoon niets aan te doen.

Misschien probeerde je al van alles om dingen te veranderen: de situatie, jezelf, anderen… maar het is nog altijd niet opgelost. Hoeveel energie, tijd of geld je er ook al tegenaan gooide.

Wat dan?

Ontspanning

Stel je geluk niet uit tot de omstandigheden perfect zijn. Maak het onderscheid tussen dat waarover je controle hebt en wat je beter loslaat.

Maar vaak is dat niet makkelijk, want je gedachten geven het niet op. Er moet koste wat het kost een oplossing komen of gelijk gehaald worden. Allesbehalve ontspannend!

Met meditatie breng je daar evenwicht in.

Het is prima om dingen te willen bereiken of te verbeteren, maar vergeet ook niet om gewoon te “zijn”. Laat je gedachten maar “doen”.

Hoe? Dat zien we de komende 11 weken.

Tijdens het mediteren mag alles zijn zoals het is. Jij mag ook gerust zijn wie je bent, met alle fouten en gaven erbij. Je hoeft niets te bewijzen of te presteren.

Oef!

Ondertussen ontwikkel je vanzelf rust, helderheid en openheid. Al je “doen” heeft daar ook deugd van, want geleidelijk stroomt die nieuwe kijk op het leven door naar je dagelijkse bezigheden.

Een stevige basis

Gevorderden weten dat beginner’s mind het beste is, dus dinsdag starten we weer bij de basis: de ademfocus.

Deze meditatie van een kwartiertje heb ik ingesproken zodat je thuis al kan oefenen.

Nieuw hier?

Elke week (behalve tijdens schoolvakanties) ontvang je een “vooraf” tekst zoals hierboven. Op dinsdagavond is er de groepsmeditatie zelf in de Kouterweg. Daarna ontvang je telkens een “achteraf” tekst met het huiswerk voor die week.

Ook als je niet actief deelneemt met de groep, maar wel interesse toonde voor Meditatie In Roeselare, ontvang je de eerste 2 teksten (of je leest het via deze blog).

Bovendien kan je op dinsdag 18 april 2017 de eerste avond gratis en vrijblijvend volgen om even kennis te maken.

Daarna vraag ik om in te schrijven voor de volledige reeks, want anders mis je de samenhang tussen de lessen en toegang tot de besloten Facebookgroep voor actieve leden.

Ben je al ingeschreven? Dan ben je al lid van die groep en krijg je alle volgende e-mails. Mocht dat niet het geval zijn, laat het me gerust weten.

Tot binnenkort,
David

[blog_subscription_form]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *