Dagelijks mediteren in 3 stappen

dubbelzinnige tekening

Toen ik een jaar of 26 was, besloot ik om te leren tekenen. In het begin bakte ik er niets van, maar toen ik dagelijks begon te oefenen, ging het plots echt vooruit.

Een jaar later vergeleek ik mijn schetsen met mijn eerste pogingen en het verschil was heel groot!

Hoe meer je oefent, hoe beter de resultaten. Dat is zo bij alles.

De voorbije jaren heb ik me verdiept in gewoontevorming. Deze tekst gaat over de gewoonte van dagelijks mediteren:

1. Kies een vast moment

Op welk moment van de dag kan je wat tijd voor jezelf reserveren? ‘s Ochtends net na het opstaan? Tijdens de lunchpauze? ‘s Avonds voor het slapen?

Hoe kan je tijd vrijmaken? Minder lang bezig zijn met TV of internet? Enkele nieuwe afspraken maken met je partner?

Zelf sta ik thuis als eerste op. Ik mediteer voor de rest van het gezin wakker wordt. ‘s Avonds gaat er een alarm op mijn smartphone, zodat ik zeker op tijd ga slapen.

Wat is er haalbaar voor jou?

2. Maak het jezelf gemakkelijk

Wanneer je een nieuwe gewoonte vormt, is het belangrijk om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Begin zo klein dat het niet kan mislukken.

Zorg dat je thuis een vaste plaats hebt om te mediteren.

Start met slechts enkele minuten. Gaan zitten op je meditatiekussen is het halve werk.

Geef jezelf 30 dagen om het gewoon te worden.

Kies een eenvoudige techniek zoals het volgen van de ademhaling (zie “Leer mediteren” of beluister “Ademfocus”).

3. Geef het voorrang

Laat er niet zomaar iets tussenkomen. Vergelijk het met je tanden poetsen, dat laat je ook niet vlug schieten.

Een meditatiedagboek helpt ook. Hou het makkelijk en kort.

Na elke meditatie schrijf ik bijvoorbeeld het tijdstip, de plaats en de techniek op en soms een korte beschrijving van mijn ervaringen.

Ik gebruik van die lege boeken die je bij Boekenvoordeel vindt, maar het kan ook met een app zoals Insight Timer.

Nu jij

Lukt het jou om dagelijks te mediteren? Waarom wel of niet? Deel het gerust in de comments of stuur me een mailtje.

PS: Ontvang deze teksten per e-mail en krijg er een gratis video meditatieve yoga bovenop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *