Wat geeft jou energie? (MindBody sessie 2018 08 09)

Hilarisch n’est-ce pas? 😀

Een halfuurtje bewegen + een halfuurtje stilzitten gecomprimeerd tot 1 minuut.

De waardevolle combinatie a) meditatief in het leven staan + b) formeel mediteren (er echt voor gaan zitten) krijgt nog meer aandacht in de nieuwe meditatiereeks vanaf september. Die kan je ook online volgen vanuit het comfort van je eigen huis, of waar je ook bent.

Bewust opmerken met de vraag “Wat geeft mij energie?” is daar een belangrijk aspect van.

Zelf heb ik bijvoorbeeld deugd van vroeg gaan slapen en vroeg opstaan. Zo heb ik ’s ochtends alle tijd voor een mindbody sessie zoals in de video.

Mijn lijf voelt zich daar goed bij en mijn hoofd klaart er van op.

Wat geeft jou energie?

David

PS: Ontvang deze teksten per e-mail en krijg er een gratis video meditatieve yoga bovenop.

Sjt! Die meneer is aan het mediteren.

“Sjt! Die meneer is aan het mediteren. Aan het nadenken. Ontspannen vooral. Zie je dat? Kom nu maar mee met mammie.”

Dit hoor ik net voor de klokken van de Sint-Michielskerk me laten weten dat het 10 uur is en bijna tijd om te vertrekken naar ARhus. Dan klinkt mijn timer. Ik open mijn ogen, rek me uit en zie twee blonde kleuters met hun oma het Geitepark uitwandelen.

Ik glimlach om het vertrouwde protest dat in mijn gedachten verschijnt.

Ja, één van de betekenissen van mediteren is “diep nadenken”, maar dat doe ik zo weinig mogelijk. 😉 Ja, één van de mogelijke bijwerkingen is ontspanning, maar dan van een andere orde dan door te tuinieren, sporten of Netflix te kijken.

Voor mij is meditatie vooral “terugkeren naar je directe ervaring” wat dat ook is in elk moment.

Dit is de meest eenvoudige en waardevolle manier die ik ken om mijn eigen beste vriend te zijn. Want door steeds opnieuw direct te ervaren wat er ook maar langskomt (positief, negatief of neutraal) ontwikkel je meer zachtheid tegenover jezelf en anderen.

Hoewel ik het gebaar waardeerde, moesten de kleuters voor mij dus niet stil zijn. Ik vond het net leuk om hun stemmetjes te horen, eerst rechts vanuit de verte, dan dichtbij achter mij en dan links steeds verder weg.

Het was interessant om te merken wat hun gesprek in mijn binnenwereld opriep, hoe mijn aandacht ernaartoe werd getrokken en zich dan weer verplaatste naar andere sensaties, zoals het gekriebel van de vliegen op mijn voorhoofd en dijbeen, het prikken van het dorre gras tegen mijn enkels, het levendige getintel doorheen mijn lichaam of het gezeur van mijn linkerheup omdat ik daar al een tijd stilzat.

Met het soort meditatie dat ik beoefen en aanleer, neem je jezelf en je gedachten steeds minder serieus. In plaats van ervaringen te vermijden of te blijven hangen in je overtuigingen erover, ga je stilletjes aan beter relativeren en verwachtingen loslaten.

Dit betekent niet dat je altijd met een gelukzalige glimlach rondloopt, nooit uit je sloffen schiet of nergens over twijfelt, wel dat gedachten en gevoelens vlotter kunnen passeren waar je er vroeger langer bleef in hangen.

Soms is het mediteren helder, moeiteloos en fascinerend. Soms is het voortdurend in slaap sukkelen. Soms zijn er veel gedachten en is er meer onrust dan ontspanning. Het mag er allemaal zijn, precies zoals het is.

Ongemak opzoeken en bewust doorvoelen is trouwens één van de krachtigste technieken die ik ooit heb geleerd. Luisteren naar Drake, Ed Sheeran of Meat Loaf is voor mij bijvoorbeeld heel effectief. 🙂

“Ontspanning” komt vanzelf, soms onverwacht en plots, meestal geleidelijk aan, traag maar zeker en op een fundamenteel niveau. De ene keer verborgen onder lagen weerstand, dan weer onmiskenbaar allesomvattend.

Maar dat kan ik je niet uitleggen met woorden, dat moet je uiteindelijk zelf ondervinden. Daar geraak je niet door “diep nadenken”.

Integendeel.

David

PS: Ontvang deze teksten per e-mail en krijg er een gratis video meditatieve yoga bovenop.

Bijna te laat!

Ben je er ook weer bij in TRAX Roeselare vanaf september? Mis dan het vroege vogel voordeel niet!

Is Roeselare te ver voor jou? Of past het niet op dinsdagavond? Dan kan je kiezen voor de online versie van dezelfde nieuwe meditatiereeks.

Vroege vogel voordeel

Tot dinsdag 31 juli kan je hiervan profiteren.

In plaats van € 115,39 betaal je slechts € 84,19 voor de live sessies in TRAX + de online video’s samen. Dat is minder dan wat je normaal betaalt voor enkel de live sessies.

Elke dinsdagavondsessie in Roeselare wordt opgenomen en verschijnt de donderdag erop als online video in je mailbox. De 60 minuten worden mooi opgedeeld in 4 kwartieren en dit blijft telkens een week lang beschikbaar.

De meesten die de live reeks in Roeselare volgen, nemen er deze video’s bij, want zo:

* Mis je nooit een sessie, ook al past het eens niet op dinsdagavond

* Heb je ook thuis begeleiding bij het mediteren, minstens 15 minuten per dag

* Kan je de technieken op je gemak herhalen en integreren, waar en wanneer het jou best past

Kies op de ticketpagina voor “Tijdelijk voordeeltarief: Combi Live + Video’s”.

Opgelet! Na dinsdag (31 juli) is het te laat.

Tot binnenkort,
David

Vroege vogel voordeel. Nieuwe meditatiereeks, online en/of live, vanaf september 2018.

Gisteren gaf ik de voorlaatste sessie van de huidige meditatiereeks. TRAX is goed meegevallen als nieuwe locatie, dus na de zomer gaat de volgende live reeks daar weer door.

Dit keer zijn er 11 dinsdagavonden in TRAX:

  • September 18, 25
  • Oktober 2, 16, 23
  • November 6, 13, 20, 27
  • December 4, 11

Waar: TRAX repetitie 1, Beversesteenweg 67, Roeselare
Wanneer: Dinsdagavonden van 19u30 tot 20u30 met daarna de mogelijkheid om na te praten.
Nodig: Loszittende kledij en open geest. Yogamatjes en zitkussens zijn er ter plaatse.

We gaan verder met de nieuwe manier van napraten, want veel deelnemers lieten weten dat ze er deugd van hebben. Het is boeiend om gelijkenissen bij elkaar te herkennen en te leren uit verschillende perspectieven. Het napraten is echter volledig vrijblijvend.

Je zal de nieuwe reeks ook weer online kunnen volgen, waar en wanneer het jou best past, met de video’s die ik maak van de live sessies. Die verschijnen op de volgende data en blijven steeds een week beschikbaar:

  • September 20, 27
  • Oktober 4, 18, 25
  • November 8, 15, 22, 29
  • December 6, 13

Je kan live en online opnieuw combineren. Daarvoor is er tot 31 juli een tijdelijk vroege vogel voordeeltarief.

In plaats van € 115,39 betaal je slechts € 84,19 voor de live sessies in TRAX + de online video’s samen. Dat is minder dan wat je normaal betaalt voor enkel de live sessies.

Kies op de ticketpagina voor “Tijdelijk voordeeltarief: Combi Live + Video’s”. Opgelet! Vanaf augustus is dit ticket niet meer beschikbaar.

Wil je enkel de online video’s? Dan betaal je slechts € 46,75 voor de 11 video’s.

Kies op de ticketpagina voor “Alleen de online video’s (gewoon tarief)”. Je volgt de meditatiereeks dan helemaal bij je thuis (of om het even waar je internettoegang hebt).

Voor de rest blijft het gelijk: je ontvangt dezelfde e-mails en krijgt ook toegang tot de besloten studiegroep op Facebook waar je de dagteksten terugvindt en vragen en ervaringen kan delen met mezelf en de andere deelnemers.

Zoals gewoonlijk is er geen voorkennis nodig.

Je (her)ontdekt de basis van meditatie, afgewisseld met zachte yoga. Van daaruit verdiepen we ons in verschillende technieken (inzichtmeditatie, zelfonderzoek, liefdevolle vriendelijkheid…) die je zowel formeel kan beoefenen als toepassen in je dagelijks leven.

De rode draad is “Blijf nieuwsgierig. Wees je eigen beste vriend.”Je krijgt meer begrip voor anderen naarmate je meer begrip hebt voor jezelf. Mediteren helpt om alles wat er in je omgaat bewust te erkennen, te ervaren en te relativeren. Ook al onze kleine kantjes.

Haruki Murakami verwoordt het dramatischer in zijn boek 1Q84 😉 :

“Where there is light, there must be shadow, and where there is shadow there must be light. There is no shadow without light and no light without shadow. Carl Jung said this about ‘the Shadow’ in one of his books: ‘It is as evil as we are positive… the more desperately we try to be good and wonderful and perfect, the more the Shadow develops a definite will to be black and evil and destructive… The fact is that if one tries beyond one’s capacity to be perfect, the shadow descends to hell and becomes the devil. For it is just as sinful from the standpoint of nature and of truth to be above oneself as to be below oneself.”

Dit Chinees gezegde vat het ook mooi samen:

“Spanning is wat je denkt te moeten zijn. Ontspanning is wat je bent.”

Wil je alvast een voorproefje? Probeer dan de gratis proefles-video en geleide meditaties.

Mocht je vragen hebben, laat het me hier even weten of via info@mediterenmetdavid.be.

Tot binnenkort,
David

Mediteren is net als gezond eten.

  • Je weet soms niet wat goed voor je is.
  • Je hebt er niet altijd zin in.
  • Het blijft je hele leven belangrijk.

Meer daarover na dit smakelijke filmpje:

Van het recept hierboven bak je wellicht niet veel tenzij je West-Vlaams begrijpt. ( Chicons = witloof trouwens.) Voor gezonde en lekkere low-carb gerechten in het proper Nederlands kan je terecht op de blog Finding Mini-Me.

Zoals deze bloemkoolpizza bijvoorbeeld. Heerlijk! Dat mochten Renilde en ik vorig weekend ontdekken bij Bert Huysentruyt en Nina Vincx .

Bert is enkele maanden geleden gestopt met het eten van suiker, brood, aardappelen, rijst en pasta. Nu eet hij meer vet, eiwitten, groenten en noten. Hierdoor is hij in korte tijd 23 kg lichter geworden.

Say what?

Je weet soms niet wat goed voor je is.

Meer vet eten en daardoor afslanken? Dat klinkt als mediteren: minder moeite doen en meer bereiken.

Gezond eten en mediteren zijn twee goede gewoonten waarover heel wat misverstanden bestaan. Enkele voorbeelden:

Suikers / koolhydraten zijn veel ongezonder dan vetten. Suikers halen je bloedsuikerspiegel overhoop waardoor je voortdurend naar tussendoortjes grijpt.

Nadenken heeft veel minder nut dan we, euh… denken. De meeste gedachten blijven dezelfde problemen herkauwen zonder ze op te lossen. Jaar in, jaar uit. Vermoeiend! Gedachten mogen gerust meer op de achtergrond passeren dan voortdurend de hoofdrol op te eisen. Meditation to the rescue!

We krijgen meer suiker (glucose, dextrose, fructose…) binnen dan we beseffen. In een glas vers geperst sinaasappelsap zit bijvoorbeeld net zoveel suiker als in een glas cola. Bovendien wordt suiker nog eens aan van alles toegevoegd, zoals die kippenreepjes van de supermarkt die je door je slaatje mengt.

We leven meer in onze gedachten dan we beseffen. In die virtuele wereld brengen we meer tijd door dan in de werkelijkheid. Mediteren dient dus niet om je in een trance te brengen, maar net om je eruit te halen. Je oogkleppen vallen af. Je beeld verruimt zich. Je begint te weten dat je bijna niets zeker weet. Bevrijdend!

Kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam zijn verslavende schijnoplossingen. Ze houden je drang naar zoet hoog waardoor je moeilijker de juiste voedingskeuzes kan maken.

Vluchten in je werk, sport, alcohol, sex, junkfood… zijn verslavende schijnoplossingen. Je leert gezonder omgaan met moeilijke gedachten en gevoelens door ze meditatief te ervaren in plaats van er voortdurend door meegesleurd te worden of ervan weg te lopen.

Meer weten over gezond eten? Lees het boek ”Lichter” van William Cortvriendt.

Meer weten over mediteren? Lees minder en just do it .

Je hebt er niet altijd zin in.

Hier moet ik geen tekeninkske bij maken hé? Ben & Jerry’s for the win! Frieten met mayonaise en Big Whoppers for president!

Vroeg gaan slapen en opstaan om elke ochtend te mediteren? Niet iedereen ziet dat zitten, maar ik ken al jaren geen betere manier om de dag te starten. Veel aangenamer dan meteen weer in presteren te schieten, naar de smartphone te grijpen, te piekeren over de 1001 dingen die nog moeten gebeuren… Daar komt toch nooit een einde aan.

Het blijft je hele leven belangrijk.

Net zoals het niet genoeg is om eens een maand gezond te eten, zal je maar weinig voordeel ondervinden van af en toe eens met mediteren bezig te zijn.

Het is beter om elke dag 10 minuten thuis te oefenen dan eens om de zoveel maanden op een training of retraite uren of dagen aan een stuk. Dagelijks oefenen aangevuld met een retraite nu en dan, dat is ideaal.

En zo weinig mogelijk cheat days natuurlijk. 😉

David

PS: Ontvang deze teksten per e-mail en krijg er een gratis video meditatieve yoga bovenop.

Bescherm je prioriteiten tegen de dagelijkse afleidingen met de Gooi Het Samen techniek.

Niet alles wat dringend is, is zo belangrijk.
Niet alles wat belangrijk is, is zo dringend.
~ Moi

Ik ben toevallig de ubernerd van een klein bedrijf. Mijn collega’s schakelen mij altijd in als hun computer kuren heeft of als een klant problemen heeft met een product of onze website.

Vroeger werd ik voortdurend onderbroken. Het was verschrikkelijk!

Ik kon mijn eigen werk nauwelijks doen, want ik was voortdurend brandjes aan het blussen: printerproblemen oplossen, keer op keer klanten leren hoe je MP3’s overzet naar een iPhone, haperingen met de website onderzoeken en doorgeven aan het webteam, Facebook hackers bestrijden…

Tussendoor probeerde ik dan toch nog de planning voor de komende maanden op te stellen en enigszins samenhangende teksten te schrijven voor het drukwerk en de website.

Het resultaat was dat ik voortdurend steken liet vallen. De kwaliteit van mijn echte werk leed eronder. Frustrerend!

Uiteindelijk bedacht ik de Gooi Het Samen techniek als oplossing.

Tegenwoordig werk ik 4 op de 5 dagen thuis. ‘s Ochtends begin ik met Eerste Werk, dat zijn mijn belangrijkste taken, de prioriteiten die ik wil bewaken. Ik laat er niets tussenkomen tot na de middag.

Na de lunch neem ik een uur voor mijn Tweede Werk. Ik overloop dan pas mijn e-mails en social media om te weten wat mijn collega’s en onze klanten nodig hebben. Als het nodig is, skype ik even om enkele dingen te bespreken. Tijdens dat uur verwerk ik ook mijn fysieke inbox (voor wie vertrouwd is met GTD).

Eén dag per week ben ik op kantoor om te vergaderen en te helpen waar nodig.

De rest van de tijd reserveer ik voor het werk waarmee ik het bedrijf het meest vooruit help, namelijk het ontwikkelen van online cursussen en schrijven van teksten.

Deze aanpak werkt wonderen.

De Gooi Het Samen techniek

  1. Identificeer wat je aandacht versnippert.
    ( Telefoons? Facebook? Instagram? Technische ondersteuning? Terugkerende zorgen?)
  2. Plan er een terugkerend moment voor op je agenda.
    (Een uur per dag? Een dag per week?)
  3. Gooi de afleidingen samen in dat tijdslot, in plaats van je meerdere keren per dag te laten afleiden.

Op wat kan jij het allemaal toepassen?

Succestips

  • Vertel je gezin en je collega’s over je nieuwe aanpak. Laat hen weten dat je elke dag tijd neemt om hen te helpen, maar niet zomaar tussendoor.
  • Dit is een magische zin: “Ik help je graag na de lunch, want dit moet ik eerst nog afwerken.”
  • Plan je Eerste Werk en Tweede Werk terugkerend op je agenda.

Succes!
David

PS 1: Tijdens de meditatiereeks steunen we elkaar met dagelijkse goede gewoonten als deze via een besloten studiegroep op Facebook. Ben je er de volgende keer ook graag bij?

PS 2:  Ontvang deze teksten per e-mail en krijg er een gratis video meditatieve yoga bovenop.

Je hebt zo van die geleide meditaties… daar vind ik eigenlijk niks aan.

Vraag:

Hey David!

Afgelopen weekend zat ik op yoga-weekend in de Ardennen en elke morgen om 7u werd er een half uur in stilte gemediteerd.

Ik had een voetje voor omdat ik jouw tips wat heb onthouden en het lukte daarom redelijk goed.

Maar ik vond iets nieuws uit voor mezelf en wou even je mening daarover.

Je hebt zo van die geleide meditaties, visualisaties van bv een berg, of dat je een boom bent, enzovoort. Daar vind ik eigenlijk niks aan.

Maar ik ging op zoek bij mezelf naar een plaats die ik me goed kan visualiseren en kwam zo terecht bij mijn ouderlijk huis. In mijn gedachten liep ik daar binnen en bekeek elke plaats opnieuw, wandelde overal rond en bedacht me waar alles stond.

Is dat ook een goeie vorm van meditatie of doe ik iets wat er niets mee te maken heeft?

Alvast bedankt voor je mening!

Groetjes,
M.

Antwoord:

Hei M.,

Ja, ik ben ook niet de grootste fan van dat soort dingen. 😉

Het visualiseren van je ouderlijk huis kan inderdaad meditatief zijn. Je oefent in elk geval je concentratievermogen door je aandacht te blijven richten op een duidelijke focus.

Ik heb het net enkele minuten getest en merkte dat het ook herinneringen en emoties oproept. Dat is prima, maar zonder ervaring met technieken waarmee je ook je onderscheidingsvermogen en gelijkmoedigheid ontwikkelt, bestaat de valkuil dat je aandacht te sterk opgeslorpt wordt door de inhoud van je gedachten. En dat je het niet meer bewust beleeft.

Dan is het geen mediteren meer, maar dagdromen of piekeren.

Het soort meditatie dat ik beoefen en doorgeef, gaat vooral over het bewust beleven van je directe ervaring van moment tot moment. Dit brengt je geleidelijk aan een andere kijk op de wereld en jezelf (lichaam, emoties, gedachten, gedrag).

Ik gebruik soms visualisatie als een trigger-oefening die gedachten en gevoelens oproept, die je dan meditatief kan ervaren. Zo ontwikkel je nieuwe vaardigheden die je kan toepassen bij uitdagingen in je dagelijks leven.

Ademen met emoties is zo’n meditatie.

Groetjes,
David